Nový Měsíc
Jedním z nejtypičtějších znaků pravověrných karaimů je užívání přímých pozorování Měsíce pro stanovení začátků nových měsíců a pro určení termínů svátků. Dokonce i rabanité původně stanovovali kalendář stejným způsobem, což dosvědčují dlouhé diskuze v Mišně (viz Mišna, Roš Hašana 1:3 - 3:1, 4:4).
Rabanité užívali kalendář vycházející z přímých pozorování Nového Měsíce minimálně do 2. století občanského letopočtu, ten ale začali postupně nahrazovat kalendářem založeným na přibližných výpočtech lunárního cyklu. Naopak karaimové zůstali věrni biblickému kalendáři a pokračovali ve sledování Novoluní i během středověku, a Nový Měsíc pozorují i v dnešní době. Vazba na biblický kalendář byla dokonce tak hluboce zakořeněna ve vědomí karaimů, že závazek stanovovat svátky podle Novoluní a avivu (ječmene ve stádiu zralosti aviv) ve Svaté zemi, se stal součástí svatebního obřadu. Během Vysokých svátků zase karaimové veřejně deklarují pravdivost kalendáře vycházejícího z přímých pozorování Novoluní a avivu.
Bible jasně ukazuje na mimořádný význam Měsíce při stanovování biblického kalendáře. Důkazem je Žalm 104:19, který nám říká: Učinil jsi měsíc k určování času (Moadim). Dodržování svátků ve správný čas je přímým přikázáním Tóry jak je psáno: Toto jsou slavnosti – určené časy (Moadim) JHVH, bohoslužebná shromáždění, jež budete svolávat v jejich určený čas (beMoadam). (Lv 23:4)
.... pokud by v dnešní době existoval Sanhedrin, nepřipadlo by první den Novoluní měsíce Nisan na neděli [25. března 2001], ale na úterý [27. března 2001], protože nejbližší možná příležitost pozorovat Nový Měsíc bude v pondělí [večer]. (Rozhovor s expertem na Novoluní Dr. Royem Hoffmanem z Hebrejské univerzity v Jeruzalémě) ²
Rabínský kalendář mohl v minulosti sloužit komunitám velmi vzdáleným od Svaté země. Avšak v dnešní době, kdy jsme se znovu vrátili do Země Izraelské, je čas vrátit se k přímému pozorování Novoluní a ječmene ve stádiu zralosti aviv.
¹) Ironií je, že rabíni tvrdí, že pouze Sanhedrin může stanovit Nový Měsíc, přestože to byli právě rabíni, kdo zavedli systém, který (často chybně) určuje pomocí přibližných výpočtů Novoluní.
²) Tseirei Chabad [Mládež hnutí Chabad], Sichat Hašavua, Parašat Vajachel-Pekudej, 5761 [No. 742] str.4